Paineet kuriin pienin askelin

Paineet kuriin pienin askelin

Verenpaine kannattaa mitata säännöllisesti, sillä verenpaineen nousua ei välttämättä huomaa. Hoitamattomana se altistaa sydän- ja verisuonitauteihin ja on yksi merkittävimpiä aivoinfarktien aiheuttajia.

Miltä kohonnut verenpaine tuntuu? 

Ei välttämättä miltään. Aikuisista suomalaisista noin kahdella miljoonalla on kohonnut verenpaine. Ja suurin osa tästä joukosta ei edes tiedä sitä. Siksi verenpaine on syytä mitata säännöllisesti. 

Mittaaminen on helppoa. Apteekki Isokanteleen mittauspisteellä sen voi tehdä ilmaiseksi muiden ostosten lomassa. 

– Verenpainemittarin vierestä löytyy kortteja, joille omat lukemat on hyvä kirjata ylös, kertoo Apteekki Isokanteleen farmaseutti ja sydänyhdyshenkilö Mervi Tolvanen.  

Mittaus kahteen kertaan

Verenpaine on Tolvasen mukaan hyvä mitata samalla kertaa aina kahdesti – ja merkitä molemmat lukemat ylös.

– Ensimmäisellä kerralla lukema on usein korkeampi, sillä ihmiset keskittyvät mittaukseen ja ehkä vähän samalla jännittävät tulevia lukemia, hän kertoo. 

Itse lukemat mittari ilmoittaa aina kahdella luvulla. Suurempi, niin sanottu yläpaine, kuvaa painetta sydämen supistuessa. Pienempi luku, niin sanottu alapaine, on taas se paine, joka sydämessä on sen lepovaiheen aikana. 

– Jos yläpaine on mitattuna 135 tai yli ja alapaine yli 85, kannattaa painetta alkaa tarkkailla ja mitata se melko pian uudelleen. Joskus painetta voi hetkellisesti nostaa stressi tai väsymys tai lähellä mittaushetkeä juotu kahvi tai energiajuoma, mutta pidempään jatkunut kohonnut paine täytyy tutkituttaa lääkärillä. Mitä korkeampi verenpaine, sitä nopeammin aloitetaan lääkehoito, Tolvanen kertoo. 

Jos taas verenpaine on optimaalinen, siis alle 120/80, tarkistusväliksi riittää noin viisi vuotta. 

– Mutta tiheämmästä mittausvälistä ei kuitenkaan ole mitään haittaa. 

Elintapojen tarkastus kannattaa

Jos verenpaine ei ole vielä kivunnut kovin korkeaksi, on elintapojen tarkistus ensimmäinen tehtävä, johon kannattaa tarttua. Niihin on kiinnitettävä huomiota silloinkin, kun lääkäri on jo määrännyt verenpainelääkkeet. 

– Liikunta, hyvä yöuni, terveellinen ravinto ovat ensiarvoisen tärkeitä, Mervi Tolvanen luettelee. 

Elintapojen muutokset eivät kuitenkaan tapahdu nappia painamalla. Liiallinen alkoholi, tupakointi, liikunnan puute, stressi ja ylipaino hiipivät ihmisten elämään pikkuhiljaa, ja samaan tapaan vaivihkaa kohottavat verenpainetta. 

Mervi Tolvasen mielestä kurssin muutos ei kuitenkaan tarkoita vesi ja porkkana -linjaa. 

– On tärkeää, että ihmiset eivät heti ajattele, mistä kaikesta pitää luopua. Pikemminkin pitäisi ajatella, että mitäpä jos vaihtaisin tämän leivoksen johonkin terveellisempään vaihtoehtoon tai lisäisin vähän salaattimäärää lautasella. Silloin ehkä saman lautasen rasvaisten herkkujen määräkin vaivihkaa vähenee. 

Ja ruokaostosten teossa on syytä tarkastella vähän tarkemmin tuoteselosteita. Erityisesti elintarvikkeiden suolan määriä on järkevää vertailla. Hyvä esimerkki on leivät, joissa suolamäärät vaihtelevat paljon. Suolaisesta ruuasta pystyy myös totuttelemaan pois, makuaisti sopeutuu jo parissa viikossa vähemmän suolaisiin vaihtoehtoihin.   

Eikä kuntoilun lisääminen tarkoita, että kaikkien tarvitsee rynnistää pururadalle hölkkäämään. Kävely, hissin vaihtaminen portaisiin, reipas siivous kerryttävät askelia ja elvyttävät lihaksia ja verenkiertoa. Kun olo piristyy, liikuntaa on helpompi lisätä. 

– Elämäntapojen muutosten rajuutta tärkeämpää on, että muutokset ovat pysyviä, Tolvanen toteaa.

Jos verenpainelääkkeisiin on tukeuduttava, niitä on useita erilaisia. Valintaan vaikuttavat ikä ja muut sairaudet. Verenpainelääkkeet eivät paranna itse verenpainetautia, vaan alentavat painetta ja sen avulla vähentävät kohonneen paineen aiheuttamien sairauksien vaaraa. 

– Joskus kuitenkin elintapojen muutos mahdollistaa sen, että lääkkeistä voidaan luopua kokonaan lääkärin harkinnan mukaan, Tolvanen kertoo. 

Mutta miksi jatkuvasti koholla oleva verenpaine on niin vaarallista? 

– Ennen kaikkea se vaurioittaa hiljalleen vuosien mittaan sydäntä ja verisuonia. 

Tästä seurauksena voi olla valtimotauti, joka voi puolestaan aiheuttaa sydäninfarktin tai aivohalvauksen.

 – Kohonnut verenpaine onkin merkittävin aivohalvauksen hoidettavissa olevista syistä – joten sen hoitaminen on oleellista jo ihan aivojen tähden.

 

Näin mittaat verenpaineen

Raskasta liikuntaa, kofeiinipitoisia juomia tai tupakkaa ei kannata nauttia noin puolta tuntia ennen mittaamista.
Asetu istumaan mukavasti, huolehdi, etteivät vaatteet kiristä. Mittauskäsi voi levätä pöydällä.
Kun mittarin mansetti on kiedottu olkavarren ympärille, rauhoitutaan ja levätään noin 5 minuuttia ennen mittausta.
Mittauksen aikana ei pidä puhua eikä esimerkiksi selata puhelinta tai lehteä.
Verenpaine mitataan kaksi kertaa peräkkäin ja molemmat mittaustulokset kirjataan ylös.