Toimitukset verkkokaupasta alkaen 0 € - lue lisää täältä
 

Vinkit flunssakauteen

Vinkit flunssakauteen

Flunssakausi jyllää jälleen vuoden kylmimpinä kuukausina ja sen ehkäisyyn vaaditaan hyvää vastustuskykyä ja toisinaan myös hieman tuuria. Omilla valinnoilla ja pienillä arkisilla teoilla on kuitenkin iso merkitys, joten terveenä pysyminen on pitkälti myös omissa käsissäsi. Kokosimme yhteen viisi vinkkiä, joiden avulla ehkäiset tehokkaasti flunssaan sairastumista ja suojaat myös muita tartunnoilta!

1. Huolehdi käsihygieniasta

Käsienpesusta, käsidesin käytöstä sekä nenäliinaan aivastamisesta ja yskimisestä on varmasti tullut jo monelle totuttu tapa viimeisen vuoden aikana. Hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen on tehokas keino pitää flunssaa aiheuttavat virukset loitolla, joten sen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Muista siis pestä kädet usein ja perusteellisesti saippualla tai käytä käsidesiä liikkeellä ollessasi.

2. Koosta ruokavalio monipuolisesti

Monipuolinen ruokavalio, josta saat tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet, vahvistaa kehosi puolustusjärjestelmää flunssapöpöjä vastaan. Suosi värikkäitä ja ravintorikkaita kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljoja, pähkinöitä ja siemeniä. Tärkeitä ravintoaineita flunssaa vastaan ovat etenkin C-vitamiini ja sinkki, joten kiinnitä huomiota niiden riittävään saantiin.  Tarvittaessa voit täydentää ruokavaliota C-vitamiinia ja sinkkiä sisältävillä lisäravinteilla tai ottaa käyttöön laadukkaan monivitamiinivalmisteen.

3. Nappaa D-vitamiinia purkista

D-vitamiini on meille Pohjolan asukeille tärkeä vitamiini, jonka syömistä ei kannata unohtaa. D-vitamiinia suositellaan otettavaksi lisäravinteena vuoden pimeimpään aikaan, ainakin lokakuusta maaliskuuhun asti. Raskaana olevien ja imettävien, senioreiden ja alle 18-vuotiaiden tulisi käyttää D-vitamiinilisää vuoden ympäri.

Tällä vitamiinilla on myös erityisen tärkeä vaikutus vastustuskykyyn: D-vitamiini tukee immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, jolloin virukset ja bakteerit eivät pääse yhtä helposti aiheuttamaan flunssan oireita. Muista siis päivittäinen D-vitamiiniannoksesi, ja pääset todennäköisemmin nauttimaan talvesta terveenä!

4. Älä tingi hyvistä yöunista

Ylikierroksilla käyvä ja väsynyt kroppa on flunssalle ihanteellinen tila iskeä. Huolehdi siis laadukkaista yöunista, joiden aikana keho pääsee palautumaan ja hormonitoiminta normalisoitumaan. Pidä unirytmi tasaisena, jotta saat joka yö sinulle sopivan määrän palauttavaa unta.

5. Vältä stressiä ja muista liikkua

Kun koemme stressiä, psyykkistä tai fyysistä, elimistömme immuunipuolustuksen toiminta heikkenee ja näin myös flunssaa aiheuttavat virukset pääsevät tunkeutumaan järjestelmämme ohi aiheuttamaan infektion. Stressinhallinta voi siis olla avuksi, jos tunnut nappaavan flunssan turhan tiuhaan tahtiin. Liikunta on hyvä tapa stressin lievittämiseen ja hyvä yleiskunto on muutenkin eduksi vaanivien flunssapöpöjen varalta. Pidä siis huolta rentoutumisesta ja liiku säännöllisesti.